Infosmog.pl

AirFox – rozproszony system pomiaru jakości powietrza

Wokulskiego 11, 58-100 Świdnica. Polska
+48 74 641 61 00
kontakt@infosmog.pl

infosmog.pl

Jak szkodzi nam emisja komunikacyjna?

22 września obchodziliśmy „Dzień bez Samochodu”. To coroczna kampania promująca proekologiczne zachowania i edukująca kierowców. Zwraca uwagę na emisję komunikacyjną, która obok emisji pochodzącej z kotłów i pieców na paliwa stałe, jest jedną z przyczyn zanieczyszczenia powietrza. Czym objawia się emisja komunikacyjna? Jak możemy jej zapobiegać? 

 

Emisja komunikacyjna – co to jest?

Mówiąc o zapobieganiu niskiej emisji nie można pominąć tematu emisji komunikacyjnej. Powstaje w wyniku produkowania produktów spalania w silnikach samochodowych. Najprościej mówiąc są to zanieczyszczenia z transportu. Obok zanieczyszczeń z gospodarstw domowych oraz przemysłu, są jedną z głównych przyczyn smogu, złej jakości powietrza, a dalej szkód zdrowotnych w naszym organizmie.

Zanieczyszczenia z transportu

Czy wiesz, że po warszawskich ulicach jeździ obecnie dwukrotnie więcej samochodów osobowych, niż w Berlinie czy Wiedniu? Liczba podróży komunikacją publiczną niestety spada. Wolimy przemieszczać się samochodami. Stąd przyrost samochodów i wysoki wskaźnik motoryzacji. Przed 2000 rokiem wskaźnik ten wynosił około 100 samochodów na 1000 mieszkańców. W tej chwili, statystycznie co drugi Polak posiada samochód. Polska jest jednym z bardziej zmotoryzowanych krajów Unii Europejskiej.

Problem z emisją komunikacyjną rośnie szczególnie w dużych miastach , takich jak Warszawa, Wrocław, Kraków, Łódź. Poziom stężenia podtlenku azotu w tych miastach jest zdecydowanie wyższy niż w mniejszych miejscowościach.

Zapobieganie emisji komunikacyjnej

Lista działań na rzecz zmniejszenia zagrożenia, jakim jest emisja komunikacyjna jest na szczęście długa. Do sposobów przynoszących poprawę jakości powietrza zaliczamy:

Ograniczenie ruchu w centrach miast. Zakazy wjazdu w centrach miast, poza wpływem na niską emisję, zwiększają także bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Rozwój i promowanie komunikacji zbiorowej. Podróżowanie autobusami, pociągami, tramwajami jest bardziej wydajne ekologicznie i ekonomicznie. Komunikacja publiczna przekłada się na niższą emisję dwutlenku węgla i innych szkodliwych substancji. Wszyscy o tym doskonale wiemy, jednak z wygody często wybieramy samochód. Aby zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej w dużych miastach często wydziela się pasy ruchu dedykowane wyłącznie autobusom. Dzięki temu omijają korki i pozwalają szybciej dotrzeć do celu.

Atrakcyjne ceny biletów. Są w Polsce miasta, w których dla zachęty do pozostawienia swojego samochodu w garażu, wprowadza się korzystne taryfy i atrakcyjne ceny biletów komunikacji publicznej. Są bilety dzienne, okresowe, ulgowe, czy też uprawniające do korzystania z kilku rodzajów komunikacji. Takie praktyki od dawna funkcjonują w dużych miastach Europy. Dla przykładu kupując bilet miesięczny w Sztokholmie, można korzystać ze środków transportu takich jak: metro, autobus, miejski pociąg, tramwaj, tramwaj wodny.

Infrastruktura komunikacji rowerowej. Alternatywą dla samochodów, tramwajów czy autobusów są systemy wypożyczalni rowerów. Obecnie w dużych polskich miastach jest kilka takich systemów, np. w Krakowie, Wrocławiu, Warszawie, Poznaniu, Opolu, Rzeszowie czy Sopocie. Rowerzysta korzystający z roweru miejskiego, może go wypożyczyć i oddać w dowolnej stacji. Autoryzacja i rozliczenie czasu jazdy rozliczana jest przez specjalny skomputeryzowany system. Dla zachęty opłata za pierwsze pół godziny jazdy wynosi w większości miast zero złotych, później opłata w zależności od miasta waha się na poziomie kilku złotych.

Elektryczne hulajnogi. W ostatnim czasie mamy do czynienia z boomem na elektryczne hulajnogi. Stały się sposobem na pokonanie korków i walkę z niską emisją. Działają na podobnej zasadzie, co miejskie wypożyczalnie rowerów. Jest z nimi jednak jeden, za to spory problem natury ekologicznej. Amerykańscy naukowcy zbadali „cykl życia” miejskiej hulajnogi elektrycznej pod kątem emisji gazów cieplarnianych. Z analizy wynika, że e-hulajnogi emitują więcej dwutlenku węgla w przeliczeniu na milę niż niektóre pojazdy transportu publicznego. Cóż… według ekspertów największą zmianę przyniosłoby wydłużenie długości bezpiecznego używania tych środków transportu, ale są one często niszczone.

Ecodriving. W celu ograniczania emisji komunikacyjnej kierowców uczy się ekonomicznej jazdy samochodem. Są to  lekcje ecodrivingu, podczas których kierowcy uczą się, jak odpowiednio zmieniać biegi, jeździć płynnie i korzystać z urządzeń elektrycznych w samochodzie.

Czy wiesz, że:

  • Gwałtowne przyśpieszanie i zwalnianie podnosi zużycie paliwa – w mieście o około 5%, a na autostradzie o około 33%? Dlatego ważna jest umiejętność płynnej jazdy samochodem.
  • Samochód wytwarza więcej spalin średnio już po 10 sekundach postoju niż przy ponownym włączeniu silnika?
    Dlatego nie bez znaczenia jest wyłączanie silnika podczas postojów.
  • Niepotrzebne obciążanie samochodu przy dodatkowych 45 kg obniża efektywność wykorzystania paliwa o około 2 procent?
    Dlatego lepiej unikać zbędnych bagaży.
  • Włączona klimatyzacja zużywa dodatkowo 1 litr paliwa podczas jednej godziny jej eksploatacji?
    Dlatego warto rozważne korzystać z urządzeń elektrycznych w samochodzie.
  • Gdy jedziemy autostradą powyżej 90 km/h zwiększenie prędkości o każde 8 km/h obniża efektywność wykorzystania paliwa o około 6%?
    Dlatego należy utrzymywać odpowiednia prędkość jazdy.

Carpooling. To od lat popularne korzystanie ze wspólnych przejazdów pasażerskich. Carpooling polega na zwiększaniu liczby pasażerów w czasie przejazdu samochodem, głównie poprzez kojarzenie osób podróżujących na tej samej trasie (np. do pracy lub szkoły, albo na dłuższych trasach z miasta do miasta, z kraju do kraju). Służy optymalizacji wykorzystania parkingów, zmniejsza koszty podróżowania i parkowania, często zmniejsza stres związany z brakiem dojazdu, przyczynia się do poprawy stanu środowiska naturalnego.

Promocja pojazdów z napędem hybrydowym i elektrycznym. Jak działa pojazd hybrydowy? Posiada zainstalowane są dwa silniki: elektryczny oraz spalinowy. W zależności od potrzeb silniki te mogą pracować na przemian lub jednocześnie. Silnik elektryczny wykorzystuje się w miastach, gdzie zanieczyszczenie powietrza jest wysokie a stanie w korkach to codzienność. Silnik spalinowy wykorzystywany jest do jazdy ciągłej i głównie poza miastem. Pojazdy hybrydowe generują mniejsze zużycia paliwa, mniejszą emisję gazów cieplarnianych i mniejszy poziom hałasu. Rozwinięciem hybryd są tzw. PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicles). Ich akumulatory ładuje się z gniazdka. Taki napęd jest wystarczający na jazdę po mieście bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego.

Promocja paliw ekologicznych. Paliwa ekologiczne CNG (ang. Compressed Natural Gas), czyli biopaliwa to biogaz i paliwa ekologiczne w stanie ciekłym. Niestety większość samochodów jeżdżących po polskich drogach nie może działać na paliwie ekologicznym, dlatego wybiera popularne środki napędowe wydzielające do atmosfery mnóstwo spalin.

Inne sposoby zmniejszenia emisji

Wśród innych pomysłów na zmniejszenie szkodliwej emisji komunikacyjnej możemy wskazać następujące przedsięwzięcia:

  • zintegrowane planowanie rozwoju systemu transportu,
  • zintegrowany system kierowania ruchem ulicznym,
  • budowa obwodnic drogowych miasta, kierowanie ruchu tranzytowego z ominięciem miast lub części centralnych miast,
  • tworzenie stref z zakazem ruchu samochodów,
  • rozwój systemu transportu publicznego,
  • synchronizowanie rozkładów jazdy transportu zbiorowego,
  • organizacja systemu bezpiecznych parkingów na obrzeżach miast połączonego z systemem taniego transportu zbiorowego do centrum miasta,
  • tworzenie systemu ścieżek rowerowych,
  • tworzenie systemu płatnego parkowania w centrach miast,
  • wprowadzanie niskoemisyjnych paliw i technologii, szczególnie w systemie transportu publicznego oraz służb miejskich,
  • intensyfikacja okresowego czyszczenia ulic,
  • wprowadzenie ograniczeń prędkości na drogach o pylącej nawierzchni,
  • stosowanie przy modernizacji dróg i parkingów materiałów oraz technologii gwarantujących ograniczenie emisji pyłu podczas eksploatacji.

Mierzymy się ze smogiem!

Bądź na bieżąco i walcz z nami ze smogiem. Śledź fanpage INFOSMOG i rozwiązania antysmogowe, takie jak AirFox – polski system do monitoringu jakości powietrza, zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce przez firmę Foxytech.