Infosmog.pl

AirFox – rozproszony system pomiaru jakości powietrza

Wokulskiego 11, 58-100 Świdnica. Polska
+48 74 641 61 00
kontakt@infosmog.pl

infosmog.pl

Smog a aktywność fizyczna

Faktem jest, że na szkodliwe działanie smogu narażone są najbardziej dzieci, seniorzy i kobiety w ciąży. Negatywne konsekwencje zanieczyszczenia powietrza dotykają jeszcze jedną, bardzo ważną i liczną grupę ludzi – mianowicie osób aktywnych fizycznie. Jaki wpływ na sportowców i miłośników aktywności na zewnątrz ma smog? Czy można uniknąć negatywnych konsekwencji oddychania zanieczyszczeniami? Jak dbać o formę bez narażania zdrowia? 

 

Paradoks #1 Sport to zdrowie

Dbanie o formę stało się powszechne, modne i wpisuje się w harmonogram dnia wielu osób. Podejścia są różne. Karnet na siłownię, zajęcia fitness na sali, treningi personalne, zakup sprzętu do domu – wszystko „pod dachem”. Inne podejście to aktywność fizyczna pod gołym niebem. Wiele dyscyplin idealnie się do tego nadaje: bieganie, jazda na rowerze lub na rolkach, nordic walking, granie w piłkę nożną lub koszykówkę, jazda na nartach… Mnożą się również tzw. siłownie pod chmurką.

Pytanie, które warto sobie zadać brzmi, czy ten ruch na „świeżym” powietrzu nie jest dla nas groźniejszy niż aktywność w pomieszczeniach zamkniętych. Jak bardzo pyły zawieszone, te drobne cząsteczki i inne szkodliwe substancje przenikające do naszych dróg oddechowych wpływają na nasz organizm? Mówi się, że ruch to zdrowie. Lecz czy wysiłkiem fizycznym na powietrzu nie robimy sobie większej krzywdy?

Paradoks #2 Ekologiczne dojazdy do pracy

Kolejny paradoks dotyka osób, które rezygnują z docierania do pracy samochodem lub środkami masowej komunikacji na rzecz spaceru lub roweru. Nie przyczyniają się do powstawania zanieczyszczeń i mogą mieć poczucie spełnienia dobrego uczynku. Z drugiej jednak strony często poruszają się ruchliwymi ulicami, wdychają zanieczyszczenia generowane przez innych i ostatecznie, chcąc być eko, narażają swoje zdrowie. Czy warto udawać się do pracy lub szkoły pieszo albo na rowerze? Odpowiedzi udziela prof. dr hab. Marek Zatoń, fizjolog i kierownik Zakładu Fizjologii AWF we Wrocławiu:
„Kilka tygodni temu przeczytałem dwa bardzo ciekawe artykuły. Ich autorzy zrobili mapy najbardziej ruchliwych dróg w dużych miastach i stwierdzili, że ludzie, którzy przy nich mieszkają, najczęściej zapadają na chorobę Alzheimera i demencję. Te wszystkie zanieczyszczenia są wdychane, one później przedostają się do krwi i być może lokują w mózgu, a tam to krążenie jest najbardziej subtelne i powoduje właśnie takie konsekwencje. Nie ma cudów, gdzieś to wszystko musi się odkładać”.

 

Paradoks #3 Ekodowozy

Czy zastanawialiście się kiedyś nad firmami oferującymi dowóz jedzenia? Ich dostawcy poruszają się na rowerach. Pyszne.pl podkreśla nawet, że są to ekologiczne rowery elektryczne. Takie dowozy działają z reguły w dużych miastach i fakt, że w godzinach szczytu rower jest też szybszy i bardziej praktyczny niż samochód, a firmy te nie przyczyniają się do produkcji spalin. Ekodowozy brzmią nieźle. Co jednak mają powiedzieć kurierzy, których dotyka emisja komunikacyjna, czyli zanieczyszczenia wynikające z transportu, a także wszechobecny smog. Podejmują aktywność fizyczną w ramach swojej pracy i w przeciwieństwie do osób uprawiających sport na „świeżym” powietrzu nie mogą podjąć decyzji o tym, by zmniejszyć długość i intensywność wysiłku na powietrzu nawet gdy jakość powietrza jest alarmująca, nawet gdy gołym okiem widać siwy dym z kominów, a gołym nosem czuć smród, szczególnie w okresie jesienno-zimowym.

 

Czy to wszystko nie brzmi jak czysty paradoks?! Warto ćwiczyć, lecz nie warto, bo to szkodzi naszemu zdrowiu. Szlachetnie docierać do pracy aktywnie np. na rowerze, ale oszczędzając planecie spalin, trujemy samych siebie. Miło być firmą wyznającą wartości ekologiczne, jednak nie kosztem zdrowia swoich pracowników…
Temat jak widać jest skomplikowany i w każdym przypadku ma dwie strony medalu.

 

Jak smog wpływa na aktywność fizyczną?

Przytoczmy słowa dr n. med. Robert Pietruszyński, kardiologa i specjalisty medycyny sportowej:
Smog wpływa na aktywność fizyczną w sposób oczywisty. Sport jest związany ze zwiększeniem cech dotyczących wydolności, a pośrednim parametrem wyjściowym jest wentylacja. W sporcie wytrzymałościowym uważamy, że wentylacja minutowa na poziomie 140 litrów jest dobrym prognostykiem, a maksymalnie zawodowcy wentylują ponad 200 litrów powietrza na minutę. Płuca i drogi oddechowe są więc filtrem, przez które powietrze musi przejść. Jeżeli jest ono dobre, to nie ma problemu. Co, jeśli jest złe? Narasta po prostu toksykacja organizmu oraz pojawiają się niepożądane objawy. Im sportowcy pochłaniają więcej tego zanieczyszczonego powietrza, tym bardziej są na te wszystkie konsekwencje narażeni”.

Jeśli stężenie zanieczyszczeń w powietrzu jest spore, lepiej zrezygnować z uprawiania sportu. W trakcie aktywności fizycznej nasz oddech jest głębszy i częstszy. To oznacza, że jesteśmy bardziej narażeni na przedostawanie się do naszego układu oddechowego zanieczyszczeń. Biegając wdychamy 3 razy więcej zanieczyszczeń niż spacerując. Niebezpieczne cząsteczki dostając się do płuc osoby aktywnej fizycznie, np. biegacza, upośledzają pracę naczyń krwionośnych. Prowadzić to do nadciśnienia płucnego i niewydolności serca. Takie bieganie nie kojarzy się z czymś zdrowym, ani normalnym. Dlatego czasem lepiej zostać w domu, albo zdecydować się na wysiłek fizyczny np. w siłowni.

 

Jak bezpieczenie uprawiać sport na powietrzu?

Przygotowaliśmy 7 wskazówek, które mogą pomóc osobom aktywnym fizycznie decydować o tym, czy z aktywności pod gołym niebem korzystać, czy też zrezygnować.

  1. Jakość powietrza jest zmienna. Planując wysiłek pod chmurką, sprawdź jego jakość w dowolnej aplikacji, która wskaże Ci aktualny oraz prognozowany stan jakości powietrza. Przykładowo aplikacja AirFox posiada interaktywną mapę zanieczyszczeń i wyniki pomiarów zgodne z Polskim Indeksem Jakości Powietrza. Dzięki wykorzystaniu GPS w Twoim telefonie, niezależnie od miejsca w którym się znajdujesz, AirFox poinformuje Cię o zagrożeniu korzystając z danych najbliżej położonej stacji pomiaru jakości powietrza.
  2. Możesz też śledzić stan powietrza w mediach. Podczas prognozy pogody w telewizji podawane są informacje smogowe.
  3. Możesz zaopatrzyć się w małe urządzenia do pomiaru smogu rejestrujące szkodliwe substancje w powietrzu i alarmujące o niebezpiecznym poziomie ich stężenia.
  4. Jeśli jakość powietrza jest niepokojąca, normy są przekroczone lub w momencie ogłoszenia alarmu smogowego, należy ograniczyć wysiłek. Lepiej zmienić porę treningu, albo zrezygnować całkowicie z aktywności fizycznej lub przenieść ją do miejsc zamkniętych.
  5. Nie ryzykuj ruchu na nieświeżym powietrzu z maską przeciwpyłową na twarzy. Jak podaje Główny Inspektorat Sanitarny bieganie lub jazda na rowerze z taka maską ogranicza wentylację płuc prowadząc do niedotlenienia organizmu.
  6. Jeśli tylko masz możliwość trenuj z dala od cywilizacji. Szukaj miejsc, gdzie zanieczyszczenia są minimalne – góry i lasy.
  7. Udając się do miejsca, które uznamy za wolne od zanieczyszczeń, warto to zweryfikować. Dla przykładu powietrze w Zieleńcu, czyli mekce narciarzy i osób uprawiających nordic walking, w okresie jesienno-zimowym powietrze jest katastrofalne. Należy być czujnym i nie dać się zwieść pozorom, bo nawet górskie kurorty niekiedy nie nadają się do uprawiania sportu. Jeśli przyjmiemy, że sport to zdrowie oczywiście!

Jak widać świat pełen jest paradoksów, a osoby aktywne fizycznie, trenujące regularnie na powietrzu powinny zastanawiać się nie tylko nad odpowiednim sprzętem do ćwiczeń, dietą i wyborem trenera personalnego lub ścieżki do biegania. Świadomość tego, czym oddychamy w trakcie ćwiczeń ma wpływ ma cały nasz organizm, jego wydolność i zdrowie.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Więcej INFOSMOGowych wiadomości już wkrótce.